sobota, 23 kwietnia 2011

WP#115 Chleb z oliwą, maślanką i melasą.

Skusił mnie przepis z Leśnego Zakątka. Wprawdzie wystraszyłam się, przestrogi autorki:  "zróbcie go wg przepisu, z tych samych typu mąk, zamiana mąki na inne, może przynieść inny efekt". 
A tu problem: nie mam "czerwonego oleju"... a czy melasa taka sama... nie mam mąki 650, tylko 750 i 550... 
Odpuszczę? A jednak nie! Będzie mój chleb z melasą, oliwą z oliwek i maślanką. Przecież nigdy nie wychodzi mi identyczny jak innym piekącym w WP, każdy piecze swój chleb. Upiekłam i wyszedł bardzo smaczny!
CHLEB Z OLIWĄ CAROTINO, MELASĄ I MAŚLANKĄ
Składniki zaczynu:
300g zakwasu z mąki żytniej razowej /konsystencja bardzo gęstej śmietany/
250g wody
240g mąki żytniej typ 720

Składniki zaczynu wymieszałam i wstawiłam do ciepłego piekarnika (35 stopni) na 4 godziny.

Składniki ciasta chlebowego:
zaczyn
230g mąki pszennej typ 750
200 g maki pszennej typ 550
160g maślanki
25g melasy płynnej ciemnej
1 łyżka soli
2-4 łyżki oleju carotino (może być oliwa z oliwek lub dobry olej)(dałam oliwę z oliwek)

Składniki wymieszałam, a potem wyrobiłam ręcznie na gładkie, lśniące ciasto. Zostawiłam na 30 minut, aby odpoczęło.
Posypałam ścierkę otrębami owsianymi i uformowałam bochenek. Włożyłam bochenek na ścierce do koszyka.  Zostawiłam na 2,5 - 5 godziny do wyrośnięcia.
Piekłam w nagrzanym piekarniku, w opadającej temperaturze, zaczynając od 210-220st. W sumie 45 -50 minut (220 stopni przez 20 minut, 200 stopni przez 20 minut i dopiekałam 10 w 190 stopniach). Wystudziłam  na kratce.

1 komentarz:

  1. Kochana bardzo cieszę się, ze dołączyłaś do naszego wspólnego pieczenia i że chlebuś smakował ....My też jedliśmy go na Święta, no i pozostałe propozycje też:) Chlebek wyszedł Ci piękny:) ....a ja też nie mam oliwy Carotino i dodaję olej....ale to smaku nie zmienia:). Pozdrawiam ciepło i wesołych Świat życzę:)

    Jola Szyndlarewicz

    OdpowiedzUsuń