środa, 27 kwietnia 2011

Kopiec Kościuszki - orkiszowo - żytni na zakwasie

·        100 g zakwasu żytniego
·        200 g mąki orkiszowej z pełnego przemiału
·        100 g wody (dałam 150 g)
Wszystkie składniki wymieszać w misce, przykryć folią i odstawić na 12 godzin.

·        100 g mąki żytniej chlebowej typ 720
·        400 g mąki pszennej
·        230 g wody
·        1 łyżeczka miodu (dałam 1 łyżeczkę brązowego cukru)
·        10 g świeżych drożdży (lub 1 łyżeczka suszonych)
·        1,5 łyżeczki soli

Ciasto wyrobiłam  ręcznie. Jego konsystencja będzie raczej zwarta. Uformowałam kulę, przełożyć ją do miski delikatnie posmarowanej olejem. Przykryłam folią aluminiową i odstawiłam do wyrastania na 1,5 godziny. Ciasto powinno wyraźnie powiększyć swoją objętość.
Z wyrośniętego ciasta uformowałam okrągły bochenek  i przełożyłam go do durszlaka wyłożonego ściereczką oprószoną mąką. Odstawiłam do wyrastania na ok. 30-45 minut. Tym razem ciasto powinno rosnąć zdecydowanie szybciej.
W tym czasie rozgrzałam piekarnik  do 230 st C.
Wyrośnięty chleb jednym ruchem przełożyłam na blaszkę wyłożona papierem do pieczenia. Nacięłam.  Ścianki piekarnika spryskałam wodą ze spryskiwacza.
Piekłam ok. 20-30 minut, po 10 minutach zmniejszając temperaturę do 210 st C. Chleb powinien być rumiany, a popukany od spodu, wydawać głuchy dźwięk. Po upieczeniu ostudzićłamna kuchennej kratce. Kroić dopiero po całkowitym ostygnięciu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz