niedziela, 29 maja 2011

WP#119 Chleb z pomidorami i ricottą

Chlebuś na zakwasie i jeszcze z dodatkami, to coś dla mnie. W tym tygodniu gospodarzy Małgosia ze Smaków Alzacji.

Chleb z suszonymi pomidorami i ricottą

Składniki:
30g zakwasu żytniego
140g maki pszennej typ 650 (dałam 70g pszennej500 + 70 g pszennej750)
20g maki żytniej (najlepiej grubo mielonej)
90g letniej wody 

Składniki na ciasto chlebowe:
400g mąki pszennej typ 650
30g maki żytniej
220g wody
1/2 łyżki soli
cały zaczyn
5 dużych suszonych pomidorów w oleju
1/2 opakowania serka ricotty ok 125g
Składniki zaczynu wymieszać, odstawić przykryte na 12-14 godzin w temperaturze pokojowej.
Następnego dnia wymieszać mąkę z wodą oraz zaczynem do całkowitego połączenia składników, dodać sól, i zagniatać  ciasto przez kilka minut, ciasto powinno być średnio ścisłe. Pozostawić w ciepłym miejscu na ok 1 godzinę. Następnie ciasto wyłożyć na blat oprószony mąką, odgazować poprzez dociśnięcie i po troszku dodawać ser i pokrojone pomidory wrabiając w ciasto tak długo aż dodatki przestana uciekać podczas wyrabiania. Znowu dodać jakąś część dodatków i powtórzyć czynność wyrabiania do wykończenia całej ilości dodatków. Gdy ciasto  będzie wygadało na naoliwione, ugniatać je poprzez  uderzanie go o blat aby uzyskać gładką i równą powierzchnię. Kiedy to wykonamy rozpłaszczamy kulę ciasta lekko uderzając w jego powierzchnię, formujemy prostokąt i następnie z każdej strony zawijamy  ciasto do środka napinając dolną część, którą potem będzie tworzyła wierzch bochenka.
Czas wyrastania ok. 2 do 2,5 godzin w temperaturze pokojowej.  Piec w lekko naparowanym piekarniku w temperaturze 240°C ok. 35-45 minut.
Uwagi:
Mimo, że ciasto było dość zwarte włożyłam je do keksówki. Owinęłam workiem i zostawiłam na 9 godzin w 12 stopniach. Pięknie wyrosło. Piekłam jak w przepisie. Troszkę się zrumienił, ale jak dla mnie bomba! 
Chleb jest lekko kwaskowy, ale pyszny! 

2 komentarze:

  1. suszone pomidory.. uwielbiane.

    OdpowiedzUsuń
  2. No jaki piękny! mam nadzieje, że smakował...ja tez upiekłam drugi ale nie udał się bo padł mi piekarnik- grzałki górne wysiadły:-( uściski i dziękuję za udział

    OdpowiedzUsuń