niedziela, 17 października 2010

WP#89 Bułeczki maślane

... a właściwie wielkie buły!

Miękkie maślane bułeczki
750 g mąki pszennej 500
345 g wody
1 jajko (ok. 75 g)
60 g masła (temp. pokojowa)
45 g cukru
38 g mleka w proszku
15 g soli
38 g świeżych drożdży

Mieszamy wszystkie składniki i dobrze wyrabiamy. Ciasto powinno być gładkie i elastyczne. Zostawiamy w misce pod przykryciem na 1 godzinę.
Dzielimy ciasto na 15 równych kawałków po ok. 90 g każdy (według J.H. na 12 - większych), formujemy okrągłe bułeczki i układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia - zostawiając niewielkie odstępy między sobą. Przykrywamy i zostawiamy do wyrośnięcia - aż podwoją objętość - ok. 45 minut.
Przed pieczeniem smarujemy po wierzchu rozpuszczonym masłem. Jeśli chcemy uzyskać bardziej chrupiąca skórkę to możemy posmarować mlekiem zamiast masła.
Pieczemy w 200 C przez 15-18 minut - aż się zrumienią. Po wyjęciu z piekarnika ponownie smarujemy wierzch roztopionym masłem.Bułki studzimy na kratce. Gotowe!

Uwagi:
  • Ciasto elastyczne i łatwe w "obróbce";
  • Podzieliłam ciasto na 14 kawałków i upiekłam na dwa razy;
  • Wierzch posmarowałam mlekiem (przed wyrastaniem!)
  • Pierwsza porcja to olbrzymie buły, druga wyrastała w chłodniejszych warunkach,  ale też duże wyszły.
  • Są pyszne i mięciutkie.
  • następnym razem połowę zrobię z pesto, a połowę ze zmielonymi orzechami :)

3 komentarze:

  1. Oj, ślinka cieknie jak sie patrzy na te rumiane, wyrośnięte bułeczki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. N następne spotkanie upiekę :D 14 mi wyszło, moze się do 14 osób uzbiera, a jak nie to zjesz nadmiar ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale się fajnie złaczyły! :)

    OdpowiedzUsuń